Rework vs. Repair w branży automotive
Czy zastanawialiście się nad różnicą pomiędzy przeróbką a naprawą? Z pewnością tak. Jestem przekonany, że osoby pracujące w branży motoryzacyjnej co jakiś czas zadają sobie pytanie: ale dlaczego jest odwrotnie niż myślałe(a)m? Otóż wyjaśniam…
Od publikacji nowej rewizji IATF16949:2016 już trochę czasu minęło, dlatego dla pewności potwierdziliśmy interpretację u witness auditora IATF16949 podczas ostatniej konferencji TopAutomotive. Rework, czyli przeróbka to w skrócie wykonanie czynności na niezgodnym wyrobie A, w celu przywrócenia go do pierwotnej specyfikacji A. OK, a repair, czyli naprawa?
Repair to krótko mówiąc, wykonanie czynności na niezgodnym wyrobie A, ale doprowadzenie go do specyfikacji B, bo w wyniku działań nie uda mi się przywrócić go do stanu pierwotnego.
IATF nie definiuje i nie przypisuje miejsca wykonania (na linii / poza linią), a takie sformułowania również padały podczas ostatnich wymian doświadczeń. Ważne, aby w każdym z tych przypadków przeanalizować ryzyko związane z procesem, technologią, narzędziami, metodą weryfikacji po działaniu. Nie zapominajmy o identyfikacji i identyfikowalności. Dla własnego dobra i bezpieczeństwa należy przechowywać odpowiednie zapisy dotyczące ilości, sposobu, daty i personelu autoryzującego zwolnienie (a nie tylko z przyczyn formalnych).
Przykład przeróbki:
- W specyfikacji A napisano: wykonaj otwór fi 10
- Operator pobiera niewłaściwe wiertło fi 8
- Wyrób jest niezgodny ze specyfikacją A, ale za pomocą rozwiercenia większym wiertłem mogę przywrócić wyrób do specyfikacji pierwotnej A – wyrób nie zmienia właściwości
Przykład naprawy:
- W specyfikacji A napisano: wykonaj otwór fi 10
- Operator pobiera niewłaściwe wiertło fi 12
- Wyrób jest niezgodny ze specyfikacją A, za pomocą tulei mogę wyrób naprawić – otwór będzie miał co prawda fi 10 (jak w specyfikacji), ale zmienią się właściwości wyrobu, gdyż pomiędzy tuleją, a materiałem bazowym mamy do czynienia z połączeniem (np. poprzez nabicie, wprasowanie), więc nie jest to zgodne ze specyfikacją pierwotną wyrobu
Sugeruję upewnienie się podczas rozmów z klientami, że nasze interpretacje są zbieżne, gdyż może mieć to wpływ na takie kwestie jak informowanie klienta lub zgoda na wykonanie działania na wyrobie niezgodnym w celu dopuszczenia do dalszej obróbki lub wysyłki.
Autor: Daniel J. Kowalski