Gigantyczna inwestycja Mercedes-Benz w Polsce (Jawor na Dolnym Śląsku)
– Zakończono negocjacje dot. lokalizacji fabryki koncernu Mercedes-Benz w Jaworze na Dolnym Śląsku – poinformowała na czwartkowej konferencji premier Beata Szydło. Wskazała, że to najlepszy dowód na to, że inwestorzy zagraniczni chcą lokować inwestycje w Polsce. Wicepremier Mateusz Morawiecki nazwał inwestycję „perłą współpracy polsko-niemieckiej”. Zadowolenia z przebiegu negocjacji nie ukrywał także Markus Schaefer, członek zarządu Mercedes-Benz Cars.
Szydło wskazała, że w Planie Odpowiedzialnego Rozwoju niezwykle istotną rolę ma „odbudowa przemysłu, reindustrializacja, ale również tworzenie nowych, poważnych inwestycji gospodarczych i przemysłowych, tworzenie w Polsce nowych miejsc pracy w oparciu o powstawanie nowoczesnych zakładów produkujących najnowocześniejszy sprzęt”.
– W tym przypadku będziemy państwem, w którym będą produkowane nowoczesne silniki. To jest ogromna satysfakcja – podkreśliła premier.
Inwestycje w motoryzacji
Nowa fabryka silników w Jaworze powstanie na terenach, na których jest duże bezrobocie – powiedziała w czwartek premier Beata Szydło. Dodała, że polskiemu rządowi zależy na tym, aby w naszym kraju inwestowały marki uznane na całym świecie.
Szefowa rządu zwracała uwagę, że „zakład będzie umiejscowiony na terenach, w których jest duże bezrobocie”. – To jest pierwsza – mam nadzieję – z wielu nowych inwestycji, o których w najbliższym czasie będziemy mogli informować – dodała Szydło.
– Cieszę się, że firma o tak ogromnym dorobku, firma, która jest uznaną marką na całym świecie, podjęła decyzję o zainwestowaniu w Polsce. Ten kierunek będziemy nadal realizować, dlatego że zależy nam na tym, aby w Polsce pojawili się inwestorzy, którzy tutaj chcą realizować inwestycje dające nam nie tylko nowe miejsca pracy, nie tylko pozwalające na rozwój regionów, które w tej chwili borykają się z większym bezrobociem, ale też firmy nowoczesne, w których będą mogli odbywać staże i praktyki polscy studenci, w których będzie można kształcić kadrę inżynierską – powiedziała szefowa rządu.
Jak podkreśliła, polski w Planie Odpowiedzialnego Rozwoju przewidziano różnego rodzaju propozycje dla inwestorów. – W Polsce inwestycja rusza pełną parą – zaznaczyła Beata Szydło.
Wysokie technologie
Wicepremier Mateusz Morawiecki za „za bardzo profesjonalne i dobre negocjacje” dziękował m.in. członkowi zarządu Mercedes-Benz Cars Markusowi Schaeferowi.
– To co mamy przyjemność zainicjować, to kolejny etap realizacji Planu na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Odeszliśmy od etapu gwałtownego wyprzedawania wszystkiego, już nie jesteśmy montownią AGD jak to było w ostatnich latach, choć cieszymy się z wielu takich inwestycji, ale w szczególności cieszymy się z tych inwestycji, które przyprowadzają nad Wisłę inwestycje wysokozaawansowane technologicznie, które przekładają się na wiele pozytywnych aspektów rozwoju gospodarczego – mówił minister finansów i rozwoju.
Wskazał, że rządowi Prawa i Sprawiedliwości przede wszystkim zależy na wzmocnieniu kadr wysoko wykwalifikowanych, wartości dodanej produktów. – Silnik Mercedesa „made in Poland” – trudno sobie wyobrazić lepszy przykład na rozwój technologiczny w kontekście Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju – podkreślił.
– To na pewno będzie perła współpracy polsko-niemieckiej. Niemcy są dla nas kluczowym partnerem gospodarczym i są też dla nas jednym z głównych partnerów inwestycyjnych. Taka marka, jak Mercedes na pewno będzie świadczyła o atrakcyjności inwestycyjnej Polski – ocenił Mateusz Morawiecki.
Jednocześnie poinformował, że „mamy decyzję ws. kolejnej dużej inwestycji amerykańskiej na kilkaset miejsc pracy w przemyśle motoryzacyjnym”.
Dobre relacje
Zadowolenia z przebiegu negocjacji nie ukrywał także Markus Schaefer, członek zarządu Mercedes-Benz Cars. – Kiedy staraliśmy się znaleźć odpowiednie miejsce do budowy naszej fabryki na liście znajdowało się siedem lokalizacji. Kiedy nasi przedstawiciele wrócili z Jawora powiedzieli trzy słowa: „to jest to” – podkreślał.
– Oczekujemy współpracy ze wszystkimi z państwa w przyszłości, kiedy będziemy rozbudowywać koncern Mercedes-Benz w Polsce – dodał Schaefer.
Jak wskazywał, „Polska jest od dawna przyjacielem Mercedes-Benz”.
– W ciągu dziesięciu lat nasi polscy klienci potroili liczbę samochodów Mercedesa, które kupują – zwrócił uwagę przedstawiciel koncernu.
Markus Schaefer podkreślił, że fabryka silników w Jaworze będzie kluczowym elementem polityki koncernu. – Ta produkcja będzie ważnym filarem naszego przyszłego wzrostu, będzie także przyczyniała się redukcji emisji spalin – mówił.
Jak dodał, będzie to pierwsza fabryka Mercedesa w Polsce. W fabryce powstanie 500 nowych miejsc pracy, a także kilka tysięcy „pośrednich miejsc pracy w całym regionie”. – Już w przyszłym roku będziemy inicjować naszą produkcję. Po ukończeniu nasza fabryka w Jaworze będzie naszym 29. członkiem naszej sieci produkcyjnej – podkreślał Schaefer.
Fabryka Daimlera
O zamiarze budowy nowej fabryki silników w Jaworze niemiecki koncern poinformował na początku maja br. Wartość inwestycji w pierwszym etapie ma wynieść ok. 500 mln euro. Spółka otrzymała już zezwolenie na działalność w Wałbrzyskiej SSE. Zgodnie z planami, budowa zakończy się w 2019 r., a w 2020 r. zakład osiągnie pełne moce produkcyjne, wytwarzając kilkaset tysięcy silników na rok.
W fabryce w Jaworze mają być produkowane zaawansowane technologicznie czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne z przeznaczeniem dla całej gamy modelowej, od najmniejszej klasy A po limuzyny klasy S. Będą to motory nowej generacji, spełniające europejskie normy emisji spalin badane w rzeczywistych warunkach drogowych, a nie jak do tej pory – w warunkach laboratoryjnych.
Szacowane wpływy z inwestycji do budżetu państwa i budżetów samorządów to 55 mln zł w okresie realizacji inwestycji oraz 440 mln zł – w okresie utrzymania. Spółka zapowiada, że 100 proc. produkowanych w fabryce silników będzie eksportowanych na kwotę około 2 mld zł rocznie, co ma pozytywnie wpłynąć na bilans handlowy Polski. Eksportowane silniki Daimler AG, według szacunków, będą stanowiły około 1 proc. całego polskiego eksportu.
W 2015 r. Daimler zatrudniał w Polsce 247 osób i osiągnął obroty rzędu 3,7 mld zł. W Polsce Daimler AG działa za pośrednictwem sześciu spółek, zlokalizowanych w Warszawie, Sosnowcu, Będzinie, Siedlcach i w Komornikach.
źródło: tvn24bis.pl