Gwarancja – standard, którego konsumenci oczekują
Kiedy dobra umowa okazuje się zła? Czasami największe okazje łączą się z ukrytymi kosztami, przez niejasną gwarancję, która obejmuje niewiele, co wychodzi na jaw, gdy sprawy pójdą źle. Wadliwy towar i niejasne gwarancje to jedne z największych problemów dla konsumentów i detalistów. Nowo rozwijany standard ISO stara się temu zaradzić.
Wadliwy towar i usługi niskiej jakości są istotnym kosztem zarówno dla konsumenta, jak i społeczeństwa jako całości. Badania w Wielkiej Brytanii, dla przykładu, wykazały, że problem z niesatysfakcjonującymi towarami i usługami pozbawia kraj więcej niż 6 bilionów funtów rocznie, nie wspominając o zmarnowanym czasie i wytworzonym stresie*.
Ponadto problemy z gwarancjami i niepowodzenie naprawienia niesprawnego towaru są istotnym generatorem reklamacji konsumentów. W Malezji, dla przykładu, Narodowe Centrum Reklamacji Konsumenckich otrzymuje ponad 40 000 skarg każdego roku, z którego wiele wynika z niejasnych zasad gwarancji. Sprawy dotyczą gwarancji nieważnych w innych krajach i spierają się o odpowiedzialność, powodując, że konsumenci są odsyłani od producenta do detalisty, często pozostawiając u nich gorycz.
Nowy standard, który jest rozwijany, stara się zminimalizować zamieszanie i frustrację poprzez zapewnianie wskazówek odnośnie jasnej i efektywnej gwarancji konsumenta, wzmacniając pewność kupujących, detalistów i producentów oraz upraszczając drogę do sprawniejszego handlu.
Saral James Maniam, sekretarz nowo powołanego projektu ISO – komitetu ISO/PC 303, który rozwija standard – prowadzonego przez Standards Malaysia, członka ISO, powiedział, że potencjał gwałtownego wzrostu handlu elektronicznego, przekraczającego międzynarodowe granice, zwiększa potrzebę na naświetlanie konsumentowi praw dotyczących rękojmi i gwarancji.
“Pomimo licznych praw i regulacji związanych z prawami konsumenta, rękojmie i gwarancje pozostają istotnym problemem. Ten standard stara się wykorzystywać międzynarodowe wzorce, które nie tylko zapewniają konsumentom minimalny poziom zadośćuczynienia, ale również zmniejszają ryzyko zakupowe i zapewniają korzyści dla firm wynikające z konkurencji”, mówi.
“Może to także służyć jako podstawa do wzmocnienia prawa i regulacji oraz zapewnić odpowiedzialność, gdy towary i usługi nie działają jak założono.”
Nowy standard będzie rozwijany z pomocą ISO/IEC 14:2003 „Informacja zakupowa dotycząca towarów i usług z przeznaczeniem dla konsumentów”, z wkładem licznych konsumentów i ekspertów z zakresu standaryzacji z całego świata.
Jeśli jesteś zainteresowany zaangażowaniem się w rozwój nowego standardu, proszę skontaktuj się ze swoim krajowym członkiem ISO.
*Biuro Systemu Sprawiedliwego Handlu, Consumer Detriment: Assessing the frequency and impact of consumer problems with goods and services (Kwiecień 2008).
Źródło: www.iso.org
Tłumaczenie: