5 000 wakatów w sektorze motoryzacyjnym w Wielkiej Brytanii z powodu braku wykwalifikowanych kadr
Nowy raport Rady Motoryzacyjnej (New Automotive Council report) ujawnia skalę niedoboru kadr w sektorze.
- • Do 5 000 wolnych miejsc pracy w sektorze motoryzacyjnym, co znacząco wpływa na działania sektora.
- • Przełomowy nowy raport Rady Motoryzacyjnej prezentuje oczekiwania, co do kwalifikacji w sektorze motoryzacyjnym w Wielkiej Brytanii, wskazując na inżynierów jako najbardziej poszukiwanych.
- • Siła robocza w przemyśle motoryzacyjnym w Wielkiej Brytanii jest obecnie najbardziej wydajna w Europie – jednak potencjał wzrostu może zostać zachwiany przez brak nowych talentów.
9 lutego 2016 Zgodnie z nowo opublikowanym raportem Rady Motoryzacyjnej, aż do 5 000 miejsc pracy w brytyjskim przemyśle motoryzacyjnym może oczekiwać na pracowników z powodu braku wykwalifikowanych kadr w sektorze.
Raport, który został stworzony przez doradców sektora motoryzacyjnego SMMT Industry Forum działających na rzecz Partnerstwa Przemysłu Motoryzacyjnego (Automotive Industrial Partnership), analizuje szereg brytyjskich firm motoryzacyjnych, od producentów samochodów do dostawców komponentów, aby zidentyfikować te stanowiska, na które najtrudniej znaleźć pracowników i dostarczyć sektorowi i rządowi rozwiązań problemu niedoboru wykwalifikowanych pracowników. Około 19 proc. nieobsadzonych stanowisk wymienionych w raporcie jest określanych jako “krytyczne” i mające istotny wpływ na funkcjonowanie firmy.
Wśród 10 typów najbardziej poszukiwanych pracowników wymienia się inżynierów, a dwie pierwsze grupy to inżynierowie projektu i produkcji. W efekcie firmy zatrudniają wykonawców na umowy czasowe lub w coraz większym zakresie rekrutują pracowników z zagranicy.
Renesans brytyjskiego przemysłu motoryzacyjnego, który nadszedł po okresie recesji przyniósł sektorowi znaczący sukces i pomógł uratować prawie 800 tys. miejsc pracy w całej Wielkiej Brytanii. Rok 2015 był najlepszym rokiem tej dekady dla produkcji samochodów. Wyprodukowano 1,59 mln pojazdów i przewiduje się, że w 2020 roku osiągnięty zostanie rekord wszechczasów – 2 mln wyprodukowanych aut. Wielka Brytania osiągnęła także znaczący sukces w poziomie wydajności, która zwiększyła się o 40 proc. od roku 2010 powodując, że efektywność pracy w Wielkiej Brytanii osiągnęła pierwsze miejsce w Europie. Jednak ten sukces może być zagrożony przez brak wykwalifikowanych inżynierów, pomimo starań firm zmierzających do zwiększania liczby szkoleń i praktyk.
Jo Lopes, Przewodniczący Automotive Industrial Partnership oraz Dyrektor Technical Excellence, Jaguar Land Rover, stwierdził: “To bardzo znaczące spostrzeżenia, które stanowią cenną podstawę dla rządu i przemysłu, aby stawić czoła temu wyzwaniu i sprawić, że wykorzystany zostanie cały potencjał wzrostu sektora w nadchodzących latach. Automotive Industrial Partnership powziął już istotne kroki, m.in. tworząc różnorodne programy szkoleniowe, i będzie pełnił istotną rolę w rozwiązywaniu problem niedoboru wykwalifikowanych kadr.”
Nick Boles, Minister ds. Umiejętności powiedział: “Nasze kadry w sektorze motoryzacyjnym są najbardziej wydajne w Europie i to wyjaśnia, dlaczego produkcja osiągnęła rekordowy poziom w ubiegłym roku.”
“Jednak raport ten pokazuje, że nie możemy popadać w samozadowolenie. Sektor musi utrzymać swoją wysoką wydajność i międzynarodową konkurencyjność, i zająć się brakiem wykwalifikowanych pracowników, inżynierów i projektantów. Dlatego też nasze reformy systemu praktyk przyznają pracodawcom wiodącą role w zapewnianiu wysokotechnologicznych długofalowych umiejętności, których potrzebuje nasza gospodarka.
“Automotive Industrial Partnership jest dobrym przykładem współpracy rządu i sektora. Jestem bardzo zadowolony z tego raportu.”
Mike Hawes, szef SMMT powiedział: “Przemysł motoryzacyjny wiele już zainwestował w praktyki i szkolenia dla obecnych pracowników, aby przygotować nowe pokolenie wykwalifikowanych kadr. Jednak potrzebne jest większe wsparcie. Walka o zapełnienie nieobsadzonych stanowisk wstrzymuje rozwój i ogranicza możliwości rozwoju biznesu. Podstawą jest więc szybkie wspólne działanie rządu i sektora w celu znalezienia sposobów zapełnienia tej luki. Przyszłe programy muszą koncentrować się nie tylko na ilości, ale także na jakości. Potrzeba także więcej wsparcia, aby promować przedmioty z grupy STEM w szkołach.”
Partnerstwo Przemysłu Motoryzacyjnego (Automotive Industrial Partnership) zostało zainicjowane na początku 2015 roku przez Radę Motoryzacyjną (Automotive Council), aby połączyć wysiłki największych firm motoryzacyjnych na rzecz zapewnienia potrzebnych umiejętności brytyjskim wytwórcom samochodów i firmom z łańcucha dostaw. Od chwili swojego powstania Partnerstwo stworzyło ‘ramy zawodowe’ (jobs framework) – standardową hierarchię ról w sektorze. Ma to na celu ułatwienie tworzenia struktury stanowisk, a pracownikom ma ułatwić podążanie przejrzystymi ścieżkami kariery zawodowej. Partnerstwo wdrożyło także szereg nowych programów szkoleniowych i rozwija Usługę Dostosowywania Praktyk w Przemyśle Motoryzacyjnym (Automotive Apprenticeship Matching Service), aby zapewnić najwyższej jakości praktyki w przemyśle.
Poza potrzebą nowego personelu, istnieją także wymagania, co do nowych szkoleń w związku z zastosowaniem nowych technologii w przemyśle motoryzacyjnym. Według raportu, potrzeba 71 różnych typów szkoleń dla ponad 20 tys. ludzi pracujących w sektorze – 15 proc. z których potrzebuje tych szkoleń natychmiast. Najbardziej potrzebne są szkolenia z zakresu lean manufacturing (minimalizowanie strat), zaawansowanego rozwiązywania problemów oraz tworzenia narzędzi.
Raport przedstawia szereg rekomendacji, aby rozwiązać problem niedoboru kwalifikacji, m.in. wdrożenie skoordynowanego podejścia do przedmiotów STEM (nauka, technologie, inżynieria i matematyka) w szkołach oraz zapewnienie ze strony biznesu, że proponowane przez rząd możliwości praktyk będą maksymalizowane.
źródło: www.smmt.co.uk
foto / źródło: www.jlr.com