Koszt certyfikacji

2012-iso_home-largeNa koszt certyfikacji wpływ mają przede wszystkim: ilość zatrudnionych pracowników, wielkość organizacji, ilość lokalizacji i ich rozmieszczenie, ilość systemów, które chcemy certyfikować. Ilość pracowników ma bezpośredni wpływ na ilość auditodni, które określają pewną stałą charakterystyczną dla ceny końcowej.

Ważnymi czynnikami, które mogą mieć wpływ na obniżenie kosztów certyfikacji są wyłączenia z normy [np. punkt 8.3 9001:2015], czy też posiadanie już certyfikowanego systemu. Wyłączenia z normy muszą być uzasadnione i udokumentowane w zakresie systemu zarządzania. Redukcje mogą być stosowane przez Jednostki Certyfikujące również na podstawie wyników poprzednich auditów i znajomości systemu organizacji.

Zanim podejmiemy ostateczną decyzję należy się upewnić, że nic nas nie zaskoczy (na przykład dodatkowe koszty dojazdu auditorów, dodatkowe, ponadwymiarowe audity, itp.). Najlepiej z góry ustalić wszystkie koszty i zapisać je w umowie z Jednostką.

Cena nie powinna być jedynym wyznacznikiem. Liczy się również renoma jednostek, rozpoznawalność znaku certyfikacji, pro-klientowskie nastawienie, jakość świadczonej usługi (w tym, a może przede wszystkim: profesjonalizm auditorów).

5sCONNECT może pomóc Państwu we wdrożeniu systemu, przygotowaniu do certyfikacji, przeprowadzeniu pierwszego auditu w celu weryfikacji skuteczności systemu, a także w wyborze odpowiedniej do branży i wymagań jednostki certyfikującej. W razie jakichkolwiek pytań jesteśmy do Państwa dyspozycji.

 

 

 

 

Daniel J. Kowalski

5sCONNECT | abcjakosci.pl