Plany Toyoty
Produkcja modelu, który dopiero ma otrzymać swoją nazwę, rozpocznie się w 2017 r. w Kantonie w Chinach, powiedział w środę największy na świecie producent samochodów. Nowy zakład w meksykańskim stanie Guanajuato zacznie produkować samochody Corolla w 2019 r.
„Zwiększenie produkcji nie oznacza niezdyscyplinowanej pogoni za tym, żeby mieć więcej,” – powiedział 58-letni Prezes Akio Toyoda, 58, w oświadczeniu wydanym w Tokio. „Inwestycje te będą ważnym testem determinacji firmy Toyota oraz miarą namacalnego doskonalenia.”
Toyota stoi przed kryzysem zdolności produkcyjnej po tym, jak Toyoda zakazał budowy nowych zakładów przez co najmniej trzy lata. Na skutek ekspansji w latach prowadzących do ogólnoświatowego kryzysu finansowego firma odnotowała stratę roczną za rok 2009, po raz pierwszy od 59 lat. W czasie gdy Toyota gotowa jest ogłosić drugi raz z rzędu zysk roczny, Volkswagen AG podważa jej pierwszą w skali światowej pozycję pod względem sprzedaży.
„Jest bardzo potrzebna w Ameryce Północnej” – powiedział w wywiadzie telefonicznym Jim Lentz, dyrektor naczelny ds. działalności firmy Toyota w regionie. „Na niektórych liniach produkcyjnych jest jeszcze nieco zdolności, ale zbliżamy się już do tego maksimum.”
Amerykańskie świadectwa depozytowe firmy Toyota wzrosły o 0,3 procenta do 139,08 USD na zamknięciu w Nowym Jorku. W tym roku zyskały 11 procent.
Wydatki inwestycyjne
Toyota wyda około 52,5 miliarda jenów (439 milionów USD) na zwiększenie rocznej produkcji w Chinach o około 100 000 pojazdów, bez dodatkowych pracowników, powiedziała firma. Przeprowadzi ona restrukturyzację dwóch linii montażowych w istniejącym zakładzie współdzielonym z partnerem joint venture, firmą Guangzhou Automobile Group Co., i zbuduje trzecią linię w nowym, sąsiednim obiekcie.
W Meksyku firma zainwestuje około 1 miliarda USD w swoją pierwszą w tym kraju fabrykę samochodów. Zakład będzie zdolny montować około 200 000 kompaktowych aut model Corolla rocznie. Firma Toyota powiedziała, że zatrudni około 2 000 pracowników dla tego zakładu.
Toyota już buduje samochody Corolla w USA i Kanadzie. Jak tylko fabryka w Meksyku rozpocznie pracę, jeden z zakładów Toyoty znajdujących się w Cambridge w Ontario, przestawiony zostanie na produkcję droższych pojazdów średniej wielkości. Firma, która posiada swoją główną siedzibę w Japonii, w mieście Toyota, nie sprecyzowała, jakie nowe modele będą produkowane w kanadyjskim zakładzie.
„Toyota desperacko poszukuje zdolności produkcyjnych w regionie i jest obecnie bardzo ograniczona” – powiedział przez telefon Jeff Schuster, analityk produkcji w Ameryce Północnej pracujący dla LMC Automotive, zanim firma rozpowszechniła swoje oświadczenie.
Kanadyjskie opcje
Jedną z opcji, jakie ma północny zakład firmy Toyota zlokalizowany w Cambridge, może być rozpoczęcie produkcji modeli typu crossover, powiedział Schuster. Popyt w tych segmentach gwałtownie rośnie – sprzedaż modelu RAV4 firmy Toyota w Stanach Zjednoczonych osiągnęła 23 procent w roku 2014. Dostawy wzrosły o 26 procent w ciągu trzech pierwszych miesięcy roku 2015 rok do roku.
RAV4 wykorzystuje tę samą platformę, co Corolla, którą buduje się obecnie w Cambridge. Na tym terenie obecni są już producenci części samochodowych mający zaopatrywać istniejący zakład produkcji modelu RAV4 w pobliskim Woodstock w Ontario.
Toyota zaoszczędzi na kosztach logistyki mogąc scentralizować produkcję pojazdów średniej wielkości w swoich zakładach w Ontario, Indianie i Kentucky, przenieść zdolność wytwarzania samochodów kompaktowych bardziej na południe i budować samochody ciężarowe w Teksasie i Baja w Meksyku, powiedział Lentz.
„Teraz naprawdę mamy trzy różne obszary produkcji samochodów w różnych przedziałach wielkości w Ameryce Północnej” – powiedział.
Chociaż niedawne osłabienie jena podbiło wartość modeli Toyoty eksportowanych z Japonii, produkcja większej liczby pojazdów w Ameryce Północnej stanowi zabezpieczenie dla firmy w przypadku wzmocnienia się japońskiej waluty. Zmniejszyłaby również ryzyko firmy Toyota, gdyby kolejna klęska żywiołowa, taka jak trzęsienie ziemi i tsunami w Japonii w roku 2011, miała zakłócić produkcję krajową.
Ograniczone zdolności produkcyjne
Według szacunków LMC Automotive północnoamerykańskie zakłady Toyoty gotowe są budować więcej pojazdów niż miały produkować według zamierzeń, przez trzeci rok z kolei. Dla porównania, firma wykorzystywała zaledwie 59 procent swojej zdolności produkcyjnej w regionie w 2009 r., powiedział analityk.
W Chinach Toyota przekroczyła poziom sprzedaży wynoszący 1 milion samochodów rocznie po raz pierwszy w 2014 r., do czego przyczynił się popyt na kompaktowe samochody Corolla i Levin. Ciągle jednak nie osiągnęła wewnętrznego celu, jakim jest dostawa 1,1 miliona pojazdów na największym na świecie rynku motoryzacyjnym.
Volkswagen odrabia straty do Toyoty w dużej mierze dzięki sile swojej działalności w Chinach. W zeszłym roku niemiecki producent samochodów sprzedał prawie 3,7 miliona pojazdów w tym kraju i prognozuje, że do roku 2018 będzie zdolny do konstruowania w Chinach 4 milionów samochodów rocznie.
Źródło: Bloomberg.com
Tłumaczenie: 5sTRANSLATE.pl