ISO 9001 w rodzinie norm 9000
Rodzina norm z serii ISO 9000 odnosi się do obszaru zarządzania jakością. Podzielona na części pokrywa specyficzne aspekty takie jak: słownictwo, dokumentację, szkolenia, czy też spojrzenie biznesowe. ISO 9001 to „księga wymagań”, co oznacza, że zawarto w niej informacje o tym, co organizacja powinna zrobić, aby móc pochwalić się wdrożeniem, a następnie świadectwem akredytowanej Jednostki Certyfikującej. Dla organizacji, które spełniają wymagania jakościowe Klienta, wymagania prawne, dążą do podniesienia satysfakcji Klienta i ciągle doskonalą procesy mające wpływ na wynik końcowy, nie powinno być to skomplikowane zadanie, gdyż już podążają właściwą ścieżką, którą trzeba teraz jedynie pielęgnować.
Norma ISO 9001:2008 bez wątpienia stwarza ramy, aby w systematyczny sposób podnosić sprawność całej organizacji i przekładać to na spełnienie oczekiwań Klientów. Wyjątkowość tej normy polega na tym, że mówi ona co musimy zrobić, ale nie mówi w jaki sposób. Dlatego też stosowanie jej nie ma granic: ani terytorialnych, ani kulturowych. Standard nakłada jednak na nas, jako właścicieli procesów, szereg obowiązków. Jesteśmy zobligowani między innymi do regularnej weryfikacji stanu naszego systemu poprzez realizację auditów oraz sprawdzanie, czy mamy kontrolę nad działalnością organizacji. Jeśli będziemy czuli niedosyt, możemy zaprosić naszych Klientów, aby według powszechnie znanych punktów normy dokonali oceny naszego systemu. A dla dojrzałych organizacji pozostawiamy najbardziej obiektywną opcję: poddanie się certyfikacji przez niezależną Jednostkę Certyfikującą. Certyfikat wydany przez akredytowaną Jednostkę jest nie tylko potwierdzeniem stosowania się do zaleceń i wymagań, ale przede wszystkim – umiejętnie wykorzystywany – jest atutem w rywalizacji na rynku, narzędziem marketingowym, a niekiedy jedyną przepustką do dużych kontraktów.
Na całym świecie już ponad 1.000.000 organizacji wdrożyło system zarządzania jakością zgodny z międzynarodową normą ISO 9001, czyniąc ją tym samym najbardziej popularnym standardem ISO. Norma ta może być stosowana w firmie każdej wielkości, o każdym profilu, bez względu na to, czy jest to sektor prywatny, czy też państwowy. Co prawda w ostatnich latach spotykaliśmy się z zarzutami, że nie jest idealna, ale akurat w normie ISO 9001 chodzi o jej uniwersalizm. Jeśli ktoś szuka standardu mocniej dostosowanego do specyfiki, czy też branży, myślę, że również nie będzie miał problemu ze znalezieniem odpowieniego przewodnika. Na koniec roku 2011 Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO) odnotowała na swoim koncie już ponad 19203 pozycje. Ogrom pracy wykonywany w 163 krajach przez tysiące osób zorganizowane w komitetach technicznych, ale też niezależnych ekspertów, wolontariuszy i tłumaczy, widoczny jest w każdej dziedzinie życia, przynosząc każdego dnia multum korzyści dla nas wszystkich.
Opracował na podstawie tłumaczenia własnego
Daniel Kowalski
źródło: www.iso.org